1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Eend loopt alleen stationair
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 oktober 2017 10:44 AM

Een maand geleden ontstond van de ene op de andere dag het volgende probleem met mijn eend: hij start wel, maar bij het beroeren vh gaspedaal slaat hij hij af of begint zeer beroerd te lopen. Gas los: loopt als een Zwitsers uurwerk. Benzinepomp levert voldoende benzine. Ik verdenk de carburateur (die er wel zeer schoon uitziet!). Een verstopte sproeier? Ik heb bij de 15 klassieke auto’s die ik voorheen heb gehad nog nooit een probleem met een carburateur gehad, dus nog geen ervaring mee. Wat is het te volgen stappenplan?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43110
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 oktober 2017 10:49 AM
  [ # 1 ]

Als eerste toch maar eens alle sproeiers schoonmaken hoor Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 oktober 2017 10:58 AM
  [ # 2 ]

Nu stel ik me even dom op: waar vind ik ze en hoe haal ik ze eruit? Heb wel eens een motor gereviseerd maar weet niet eens hoe een carb er van binnen uit ziet…

Is er ergens een handleiding voor dummies zoals ik?

Oja, heb ooit ene keer de carb van m’n benzinemaaier schoongemaakt. Lang geleden..deed het daarna perfect.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1261
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 01 oktober 2017 11:28 AM
  [ # 3 ]

Carburateur revisie (en daarmee de positie van de sproeiers) staat in de vraagbaak beschreven (oa Olving) en is echt geen rocketscience. Een snelle fix is de boel met remmenreiniger doorspuiten. Als ik je een tip mag geven en je wilt het goed aanpakken zou ik de carburateur/sproeiers ultrasoon reinigen, hiermee verkrijg je het beste resultaat.
WP-handboek

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 oktober 2017 12:59 PM
  [ # 4 ]

Dank Maarten! Ik heb weer wat te doen! (niet dat dat het probleem was…..)

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25404
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2017 09:19 AM
  [ # 5 ]

Meestal zie je als je het dekseltje bovenop los maakt ( 4 schroeven) dat de vlotterkamer vol prut ligt. Als je dat weghaalt ben je vaak al klaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 02 oktober 2017 10:57 AM
  [ # 6 ]

Een snelle manier om je sproeiers open te krijgen is het luchtfilter eraf halen, dan flink gas geven en je vlakke hand op de open bovenzijde van de carb. te drukken zodat deze vacuum trekt en smoort. Vaak komt vuil dan wel los…

Profiel  
 
marcopr69
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 02 oktober 2017 11:46 AM
  [ # 7 ]

Als een motor smoort als je gas geeft…
Werken alle veertjes nog die aan de buitenkant van de carburateur zitten, maw is er geen een gebroken?
Maar eerst de tip van Martijn opvolgen. En als het niet direct lukt nog een paar keer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43110
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 oktober 2017 04:15 PM
  [ # 8 ]

De methode met d handoplegging is leuk, maar als de vlotterkamer vol met meuk zit zal je snel weer gedoe hebben. Ik denk dat het beter is om even het carburateurdeksel los te maken en de boel even netjes schoon te maken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 02 oktober 2017 05:56 PM
  [ # 9 ]

Natuurlijk is dat beter en geniet dat de voorkeur, maar zoals ik al schreef om even snel te kijken of dat het is kun je het op die manier wel proberen…

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 oktober 2017 09:49 PM
  [ # 10 ]

In het WP-handboek hierboven staat niks over storingen oplossen of reinigen vd carburateur. Ik heb hem edoch geheel uit elkaar gehad. Net als de buitenzijde van binnen als nieuw. Klein beetje zwart in dat onderste kuiltje vd vlotterkamer. Alles met remmenreiniger doorgeblazen en met perslucht schoongeblazen. Filtertje etc. Weer in elkaar. Gestart: dat lukt met zo min mogelijk choke en vooral GEEN gas geven, dan loopt ie stationair. Gas erop: einde oefening.

Wauw, in 20 jaar sleutelervaring eindelijk een probleem dat ik niet kan oplossen. Doe mij maar een treiterslang! Ik heb er de afgelopen maand 3x een vervangen, kan ik geblinddoekt. Sowieso vind ik nog steeds dat een DS fijner sleutelt maar dat zal wel mijn simplisme zijn. De motivatie is er ook niet echt. Vind carburadingessen gewoon rare dingen. Als ik het leuk had gevonden was ik wel horlogemaker geworden. Wat nu? Nieuwe halen? Reviseren heeft ook geen zin, want het ding is als nieuw.

Het is zo idioot: van de ene op de andere dag doet zich dit voor. Dat riekt naar verstopping maar die vind ik nergens. Alles doorgeblazen!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43110
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 oktober 2017 09:52 PM
  [ # 11 ]

Ok. Zit er een 123 ontsteking in die eend?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 oktober 2017 09:53 PM
  [ # 12 ]

Nope, gene 123 wel in de planning. Maar ik heb een vonk. Wellicht te weinig vonk?

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43110
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 oktober 2017 09:56 PM
  [ # 13 ]

Ik denk, heel voorzichtig, dat je condensator overleden is..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 02 oktober 2017 10:06 PM
  [ # 14 ]

Tja, dat zou ook best eens kunnen natuurlijk. Je hebt een vonk en hij loopt mooi statuionair rond, en bij gas lijkt ie te stagneren, dus je verdenkt de benzinetoevoer. Maar als die OK is kom je bij de onsteking iut, alsnog. Acceleratiepompje heeft ie helemaal een hekel aan, dan kapt ie er helemaal direct mee. Dan is er dus wel benzine (ik zie de straal erin gaan).

Ik ga electronische rommel halen. Ik heb een hekel aan condensatoren.
Dank vor meedenken!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Wimlex
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 04-01-2016

- Ami 8 berline
- CX 20re
Gepost: 02 oktober 2017 11:01 PM
  [ # 15 ]

Had vorig jaar dezelfde verschijnselen. Condensator kapot. Heb nu ook een reserve achter frontje gemonteerd. Bij pech verbind ik hem aan de bobine stekker. Ik noem hem de ik kom wel thuis condensator.

Ex visa club 1983, Ex bx 14 e 1986
Ex. Cx 20re 1987, Ami 8 1974, berlingo 1.8 1999


Liever een oude franse, dan een nieuwe japanse!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook