2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Onderdelen - Xantia - gezocht airco compressor xantia hdi 80kw
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 06 mei 2024 05:16 PM
  [ # 16 ]

Yep, een nieuwe compressor in doos. Die monteer ik zelf, de vulling en evt. oil-check laat ik gaarne aan de specialist over omdat een mens niet alles kan en hoeft te kunnen. De sanden is afgevuld, maar een check is prima.

Het leegmaken doen we officieel, en het vullen idem dito, das wel zo netjes.

Heb even ter lol wat foto’s bij de adv gezet, waarom die nou gedraaid worden? nouja, het geeft een idee van de nieuwheid vd compressor.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2070
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 06 mei 2024 06:55 PM
  [ # 17 ]

Zit er een montage instructie bij de compressor?
In mijn geheugen zit dat je de compressor moet leeggieten vóór de montage en dan moet meten hoeveel olie eruit komt. Die olie mag niet opnieuw gebruikt worden omdat het zeer hygroscopisch is.
Bij het vullen van het systeem moet de aircoboer dan rekening houden met die hoeveelheid en er de juiste hoeveelheid olie bij doen.

Zó zit dat in mijn geheugen, als er geen instructie bij de compressor zit lijkt het me verstandig dat even te checken bij hem vóórdat je de compressor gaat monteren.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 06 mei 2024 08:08 PM
  [ # 18 ]

Nou die beschrijving zit er bij, de oude compressor leeg kiepen, die olie meten (cc’s) en dan die cc’s toevoegen in de nwe compressor. ( die is afgevuld met voldoende olie, maar ook die moet je leegkiepen enz enz)

Men gaat er van uit dat de rest olie in het systeem blijft zwerven? en dat er dan bij moet in het carter v/d compr. zodat e.e.a. in balans is.  Dat is niet mijn vakgebied, dus ik zal even kijken wat de vul-meneer (tom) er van vindt, maar vorige keer in 2013 heeft de echte airco-meneer de pomp erop gezet en verders niks, of hij heeft wel iets gedaan wat ik wellicht even niet mee heb gekregen.

Dus ik ga het na vragen, en zal het niet zomaar ervan uit gaan dat het vanzelf goed is.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2070
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 07 mei 2024 12:03 AM
  [ # 19 ]

Klopt, er blijft “restolie” in het systeem als je het leeghaalt. Die hoeveelheid kent de aircoboer wel, ze zit met name in de condensor en in de verdamper als die niet vervangen worden.
Bij montage van nieuwe onderdelen zoals een condensor ligt dat uiteraard anders, dan is er geen “restolie” in die component(en).

De aircoboer houdt daar rekening mee als het systeem opnieuw gevuld wordt, en er nieuwe olie toegevoegd wordt tijdens dat vullen.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 07 mei 2024 06:54 PM
  [ # 20 ]

Jaah, en dan ga je dus beginnen met een klusje wat een zekere uitkomst zou moeten hebben. Dus even bij tom de airco leeg laten maken, en dan moet de pomp eraf, en kreeg ik het aanbod om even de brug te gebruiken ( deze was net vrij die middag) , nouja, dat kwam lekker uit, dus de pomp gewisseld. Vwb het ‘‘oliepeil’’ ;  de leverancier meldde dat als er olie zichtbaar is in de pomp, dat af fabriek goed is ( is eigenlijk altijd goed ! )

Nouja, daar kwam ik bij nard dus niet mee weg hé !  Die zei, oude pomp aftappen olie controleren op kleur en hoeveelheid, en dat vertalen naar de nieuwe pomp.  Dus er kwam ong 70cc uit, volgens de papieren moet daar 10 + 20 cc bij , en bij het vullen komt daar weer 10 cc bij die bij leegmaken onttrokken is. Tel even mee dat wordt dus totaal 100cc olie die erin komt.

Dus de nwe pomp op z’n kop gehouden en daar kwam ca 130 cc uit ( dat is voorschrift voor mijn wagen) nouja, dus per saldo is er ong 110 cc ingedaan. ( de airco man zou het niet gemeten hebben dat doen ze eigenlijk nooit) dus mijn hoeveelheid is dan ok.

Dan weer afvullen met ca 820gr koelmiddel, en proefdraaien, we waren benieuwd naar de werkdruk, die liep direct op naar ca 15 bar, dat is dus prima , maaaarrrrrr !  na 5 sec. viel ie terug naar ca 8-10 bar, en daar bleef het bij.

Nou weet ik echt niet alles van de drukken en temperaturen van dit systeem, maar het koelt perfect, en het is buiten natuurlijk niet warm, dus de pomp HOEFT niet te werken.

wat wel opviel is het compressie=arm draaien van de oude pomp, en de zware compressie van de nieuwe, dus er is absoluut wel een verbetering. De oude is dus totaal op en versleten.

Ik ga even ermee rijden, en kijken hoe het presteert, en daarna evt bij tom alles temp’s laten meten, de pomp is wel fluisterstil.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2070
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 mei 2024 12:20 AM
  [ # 21 ]

Zo te lezen lijkt je probleem opgelost.
Daarbij wel de kanttekening dat die 8 bar wel te laag is, zie het overzicht.
Dat vraagt dus toch om een nadere analyse, waarbij zowel de lage als de hoge druk goed bekeken moeten worden.

Bij dit type compressor wordt de druk geregeld door de tuimelschijf meer of minder te kantelen. Daarmee wordt de opbrengst vergroot cq verkleind.
Dat doet ‘ie meestal door die kanteling aan te passen aan de zuigdruk. In DIT verhaal is eea uitgelegd.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 08 mei 2024 08:15 AM
  [ # 22 ]

Leuk , begrijpelijk stukje!  bedankt.  Tom had het gisteren nogal druk, en het was tegen einde werkdag dus we gaan binnenkort even e.e.a. meten, hij wilt graag alle temp’s weten en dan weet ie meer.  de afgetapte olie was kraakhelder en schoon , niks erin dus prima, en de condensor is vorige zomer vernieuwd samen met het ex-ventiel. Dan blijft er weinig meer over maar tom wilt nog even verder checken en dat doen we binnenkort .  Nu hopen dat het binnenkort wat warmer wordt, anders zet ik de fan’s even uit, en kijk of ie dan wel oploopt, dit staat aangegeven bij sanden dus een heel rudimentaire eerlijke huis tuin en keuken test. Dat mag niet lang, maar als druktest om de pomp te checken is het toelaatbaar.

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 10 mei 2024 07:27 AM
  [ # 23 ]

Eens kijken wat de temperatuur vandaag en het weekend gaat brengen, ms kunnen we de airco goed testen , en kijken of e.e.a. goed werkt.  In elk geval koelt ie de wagen goed, maar gisteren was het nog niet echt warm, dus de test moet nog even wachten.

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 14 mei 2024 12:29 PM
  [ # 24 ]

En toen werd het aangenaam warm in ollanda en kan er getest worden; dus bewust de hdi geparkeerd in de volle zon en even kijken wat er gebeurt.

Dat valt niet tegen, bij de uitstroom meet ik ca 6,5 gr met de ecc , en handmatig zakt e.e.a. nog iets verder naar ca 5,7 gr.

Wie weet wat ie moet kunnen leveren mag het zeggen want ik weet geen absoluten die het moet kunnen halen.  Of de werkdruk nu goed is zullen we later nog meten maar vooralsnog is het best goed toefen in de hdi.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 18-04-2014

- ZX turbo D break
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
Gepost: 14 mei 2024 03:04 PM
  [ # 25 ]

Ik weet niet wat hij moet doen, maar die van mij net getest, omdat ik benieuwd was hoe hij het een jaar na het airco-onderhoud (o.a. nieuwe condensor) deed.

Volle zon, stationair, ventilator op een na hoogste stand met uitstroom op de verstelbare roosters, dan varieert het tussen de 0,5 en de 2 graden afhankelijk van de uitstroomrooster. Maar ik denk dat jouw temperaturen voor het comfort wellicht beter zijn.

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 14 mei 2024 04:50 PM
  [ # 26 ]

Mooi, dat is interessant , mijne heeft vorig jaar ook nieuwe condensor, ex. ventiel en nu ook de pomp nieuw. Maar die waarden van jou kom ik niet aan. Draait bij jouw de fan’s op max? dus de hele buurt wordt wakker als ze aangaan? Dat doet mijne dus niet.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2070
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 mei 2024 05:14 PM
  [ # 27 ]
barther schreef:

.........
Volle zon, stationair, ventilator op een na hoogste stand met uitstroom op de verstelbare roosters, dan varieert het tussen de 0,5 en de 2 graden afhankelijk van de uitstroomrooster. Maar ik denk dat jouw temperaturen voor het comfort wellicht beter zijn.

Die temperaturen die Bibberkip meet zijn niet alleen beter voor je comfort en gezondheid, maar zeker ook voor die van het systeem.
Op de verdamper zit een sensor die ervoor moet zorgen dat de temperatuur daar niet lager wordt dan ca. 3 graden, om te vermijden dat de verdamper kan bevriezen. Dat is schadelijk voor de verdamper, die kan daardoor kapotvriezen.
De sensor zorgt er dan voor dat de compressor uitgeschakeld wordt. Hij schakelt dan pas weer in als de temperatuur meer dan 5 graden geworden is.

Als bij jou die temperatuur zó laag wordt, is er iets mis met dat circuit.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 14 mei 2024 06:01 PM
  [ # 28 ]

OK !  Maar dat bij mij de fan’s niet ‘‘hoog’’ gaan draaien is toch iets wat me bevreemdt omdat ie dat voorheen wel deed, vooral als ie hard moest werken. Wat je zegt over de temp’s lijkt plausibel , immers een uitstroom van ca 2 gr is best erg laag, maar wanneer weet ik of mijn systeem in orde is?  Toch de lage fan stand malverseren en wachten tot ie vanzelf de hoge stand aanzet? Als test dus, ofwel wachten tot het zo heet wordt dat ie van nature wel aan moet gaan, maarja aangezien ik het wel héél graag wil weten neig ik naar de test.

En ja, gezegd mag het ;  de hdi wordt prima koel en als je onder wagen kijkt dan ligt er een sloot aan condens vocht onder dus de natuurwetten worden goed zichtbaar.

Wat ook zo zou kunnen wezen is dat de combi van een nieuwe condensor tesamen met een volledig schoongemaakte radiateur,( alle kilo’s blaadjes dode vliegen en stof van bijna 25 jaar verwijdert toen de condensor is vervangen)  ook bijdraagt aan een zeer goede koeling van het geheel, ipv een totaal verstopte situatie kán ook meehelpen aan het (nog) niet aangaan van de hoge stand.  Als alles verstopt zit, kan ie amper koelen en gaat ie ws eerder in de hoge stand denk ik zo ?

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook